Tätt Toyota-samarbete utvecklar underleverantör på Nordjylland

Hosta har byggt upp ett Asachi-område vid fabriken i Hjallerup där de enskilda samordnarna samlas flera gånger i veckan och går igenom projektet. Vi diskuterar hur långt vi har kommit i de enskilda avdelningarna, och om det finns interna och externa reklamationer. Foto: Hosta Industries A/S

Hosta Industries har levererat till den japanska koncernen de senaste 20 åren
En klassisk leverantör/kund-relation har utvecklats markant de senaste åren. Hosta Industries har sedan 1998 levererat ett stort antal komponenter till Toyota Material Handling som är den
japanska jättens ben till gaffeltruckar och elektriska staplare.

Hjallerup-företaget har sakta ökat mängden objekt som levereras till storkunden. I dag är Toyota en viktig roll i utvecklingen av underleverantören på Nordjylland. Bakgrunden är att lastbilstillverkaren såg att det var svårt att få jämn kvalitet från sina underleverantörer när man behövde producera nya produktserier.

Därför lanserade Toyota ett program som leverantörer erbjöds, och målet är att programmet ska lyfta leverantörerna upp till Toyota-standard. För två år sedan tackade Hosta ja till erbjudandet.

– Det är en 10-stegsraket där man går igenom processer från datainsamling, lean, kvalitet, standardiseringar och förbättringar. Toyota bidrar som konsult, säger Christian Mosevang, vd på Hosta Industries.


Krävde reflektion
Hosta har över 1 000 olika varunummer som de levererar till den japanska koncernen. Vissa objekt produceras i stora volymer, andra bara i enstaka exemplar.

Det var inte heller utan noggranna överväganden som Hosta ingick ett samarbete med Toyota. För Toyota kommer med input där de utgår från sin vardag, och därför behövde Hosta också anpassa åtgärderna till sin vardag så att det skulle passa alla kunderna.

– När erbjudandet kom krävdes det en del reflektion innan vi sade ja. För en sak är ens värderingar som man arbetar utifrån i vardagen. Vi ska ju agera så mot alla våra kunder och inte bara Toyota eftersom vi kör alla kunder genom samma tratt, säger Christian Mosevang.

Ger aha-upplevelser
Underleverantören har efter cirka två år kommit till fas 6. Här handlar det om standardiseringar och förebyggande underhåll av maskiner och utrustning. Vd:n säger att det finns en morot i slutet.

Samarbetsavtalet innebär också att ju fler steg man har klarat av i processen, desto fler uppdrag har man möjlighet att få. Komponenterna blir mer och mer kritiska.

– Man får några aha-upplevelser. Varför har vi inte tänkt på det? Det är underbart att arbeta med dem, för de säger inte att deras sätt är det rätta. De tar också med vår input till sin organisation.

Toyota ställer sina tjänster till förfogande helt gratis. Men Hosta måste engagera sig och tillhandahålla den personal som behövs. Så utvecklingen kräver interna resurser för att anpassa mallar och standarder.

– De tittar på vår fabrik med andra ögon, och de trycker oss på magen, där vi mycket väl visste att det skulle kunna komma att göra ont. Vi försöker att ta fram misstagen i dagsljuset. Man blir inte halshuggen om man gör ett misstag. Man måste erkänna felet. Det ger en öppen dialog och dynamik. Vi fokuserar inte bara på fel, säger vd:n.

Christian Mosevang påpekar också att eftersom Hosta växer på medarbetarsidan är det en styrka att utveckla standarder. – Det är där du behöver kontrollera, och det är detta som är viktigt. Vi ska skriva och dokumentera – helst med bilder. Man känner ett lugn av det.

Länk till den danska artikeln:
https://www.jernindustri.dk/article/view/609436/taet_toyotaparlob_udvikler_nordjysk_underleverandor?token=rpad4ssu44sgd6v1yfisusp2hje8nhxj